Dieuwke Van der Veen
In the tall grass
1
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2013
64 p.
9789024561407 (paperback)

Stephen King behoeft geen introductie meer. Zijn werk evenmin. Dat King ook af en toe een literaire samenwerking aangaat met een van zijn zonen, Joe Hill, is minder bekend. Het hoge gras is het tweede boek dat de twee samen schreven. Hiermee keert King terug naar het kortverhaal, het genre waarmee zijn schrijverscarrière ooit begon. Hij bewijst dat je geen kanjer van een trilogie moet schrijven om een spannende plot op te bouwen en zelfs in amper vijftig bladzijden een onheilspellende sfeer kan scheppen. Cal en Becky DeMuth, onafscheidelijk als broer en zus, zijn met de auto op weg naar hun oom en tante. Omdat ze ongepland zwanger is, zal Becky daar een tijdje verblijven ‘uit het zicht van het volk’. Wanneer ze hulpkreten horen die vanuit een veld lijken te komen, besluiten ze hun auto aan de kant te zetten en op onderzoek te gaan. Het plaatsje lijkt verlaten, maar als ze beseffen dat het bange geroep een kinderstemmetje is, willen Cal en Becky het verdwaalde kind even snel uit…Lees verder
Broer en zus Cal en Beckie denken als tweelingen. Tijdens een autorit door een verlaten streek zien ze een aantal lege auto's onder stof, en horen dan een kind om hulp roepen uit het twee meter hoge gras: 'Help me, ik ben verdwaald'. Ze stappen uit en begeven zich in het gras, waar ze al vlug elke oriëntatie en elkaar kwijtraken. Daar horen ze diverse waanzinnig klinkende stemmen en vinden uit elkaar gescheurde lijken. In het gras bevindt zich een oude steen met bovennatuurlijke krachten die beletten dat men nog uit het hoge gras ontsnapt. Een vlot griezelverhaaltje met bescheiden dosis gruwel. Met 59 blz. te lang voor het bescheiden onderwerp, overdadig woordgebruik verzwakt de suspens, een euvel van beide auteurs. Hill is de zoon van King. Als toetje een fragment uit Kings roman 'Dr. Sleep' (2013). Normale druk.

Over Stephen King

CC BY 2.0 - Foto van/door Pinguino Kolb

Stephen Edwin King (Portland, Maine, 21 september 1947) is een Amerikaans schrijver van onder meer horror- en sciencefictionverhalen en thrillers. Zijn boeken komen voor op lijsten van bestverkochte boeken, zowel van fictie als non-fictie.

De verhalen van King gaan vaak over onopvallende personages die worden ondergedompeld in toenemend beangstigende situaties. Hij schrijft ook meer literair werk, zoals The Body, later verfilmd als Stand by me, maar ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption en The Green Mile, later bekend geworden als films onder de titels The Shawshank Redemption en The Green Mile. Ook The Stand werd na de uitgave van de onverkorte versie verfilmd tot een miniserie (met Gary Sinise en Molly Ringwald in de hoofdrollen).

King werd geboren op 21 september 1947 als zoon van Donald en Nellie Ruth Pillsbury-King. Toen hij nog jong was, verliet zijn va…Lees verder op Wikipedia