Nico Dros
Amsterdam: Uitgeverij Van Oorschot, 2021
584 p.
9789028223035 (hardback)

Wraak op een knapenschender

De roman Willem die Madoc maakte van Nico Dros is een kolkende fantasie over het geheimzinnige woord 'madocke' uit het dierenepos Van den Vos Reynaerde.

Als de bronnen zwijgen, dan moet de schrijver zijn verbeelding laten spreken. Dat zal Nico Dros, historicus én schrijver, hebben gedacht toen hij in de ban raakte van het mysterie in een aantal van de beroemdste regels uit de middeleeuwse Nederlandse letterkunde:

Willem die Madocke maecte

Daer hi dicken omme waecte...

Zo opent Van den Vos Reynaerde, het magistrale dierenepos uit de dertiende eeuw: met de introductie van de schrijver en een verwijzing naar een eerder meesterwerk van zijn hand, dat in zijn eigen tijd bekend moest zijn geweest - waarom zou je er anders naar verwijzen. Maar wie was Willem? En wie of wat was Madoc? Een ridder, een graal, een imaginaire plek? We weten het niet. Talloze mediëvisten braken zich het hoofd over die vragen, maar een sluitend antwoord konden zij niet geven omdat het manuscript van Madoc nooit is gevonden.

In zijn nieuwe, kloeke roman Willem die Madoc maakte, heeft Dros de leemte van de geschiedenis gevul…Lees verder

Willem die Madock maecte, Daer hi dicken omme waecte… Zo begint Van den vos Reynaerde, een klassieker in de Nederlandse literatuur die iedereen wel kent. Maar wie of wat was dan Madock? En waarom is dat werk van de hand van Willem tot nu toe onvindbaar, ondanks hardnekkige zoektochten van talloze neerlandici en mediëvisten? Er bestaat wel een legende van een Welshe prins Madoc uit de twaalfde eeuw, die uit varen ging en over wie daarna nooit meer gehoord werd, maar dat verhaal ging alle kanten op, afhankelijk van wie het vertelde. Gelukkig hebben we Nico Dros (1956), gelauwerd romancier van onder andere ‘Oorlogsparadijs’, die ons haarfijn kan uitleggen hoe het echt is gegaan met Madoc. In 2017 krijgt een Vlaams hoogleraar een middeleeuwse bundel met handgeschreven verhalen in handen. Wie heeft deze verhalen op schrift gesteld? Dan ontvouwt zich een wervelend verhaal met een hoofdrol voor, jawel Madoc. Of is het Beda of misschien zelfs Willem? In zijn overrompelende stijl wekt de auteu…Lees verder

In de middeleeuwse huid van Madoc

Historische roman over de antikerkse figuur Willem Madoc leest als een ouderwets jongensboek.

Een zinnetje dat iedere neerlandicus en mediëvist wel kent: 'Willem die Madocke maecte', waarmee wordt verwezen naar de auteur van het befaamde Van den vos Reynaerde. Maar wie die Willem was en wie of wat het vermelde werk Madoc, we weten het nog altijd niet. Nico Dros (1956) schreef er een vuistdikke historische roman over, Willem die Madoc maakte. In zijn boek is Willem (de Reuvere) een geflopte mediëvist, die een kostbaar handschrift in handen krijgt, waaraan echter nog steeds het gezochte Madoc ontbreekt. Hij besluit dan maar zelf de geschiedenis van Madoc in de verf te zetten: een hedendaagse Willem die Madoc maakte dus.

Waarom schrijft iemand een historische roman? In zijn slotwoord geeft Willem zelf, namens Dros neem ik aan, de volgende verklaring, in de geest van Aristoteles: "Het verhaal van de dichter begint juist daar waar de geschiedschrijver zwijgt omdat zijn bronnen zijn uitgeput of verzegeld blijven. De dichter put uit de bron der verbeelding." En oo…Lees verder

Over Nico Dros

Nico Willem Dros (Harkebuurt op Texel, 7 maart 1956) is een Nederlandse schrijver van verhalen, romans, essays en een historische monografie. Na de studie geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam was hij enige jaren werkzaam in historisch onderzoek voor onder meer het Koninklijk Instituut voor de Tropen en de Vrije Universiteit. Dros keerde het vak de rug toe om zich meer toe te leggen op het schrijven van fictie. In 2002 richtte hij, samen met de dichter en essayist Arie van den Berg, de Schrijversvakschool Amsterdam op. Hij is een van de docenten op deze opleiding. Dros won in 2007 de Gouden Doerian voor zijn roman Dromen van de bok, nadat het boek in 2006 eerst was genomineerd voor de Vlaamse literatuurprijzen De Diamanten Kogel (het spannendste boek) en in 2007 voor de Saint Amourprijs (beste seksscène).