ROM, Romantisch verhaal
Heart and soul
Maeve Binchy
London: Orion, 2008
452 p.
9780752897509 (trade paperback) 9780752873367 (hardback)

Zoetsappig verhaal over het dagelijkse leven van de werknemers en patiënten van de hartfalenpolikliniek van het St. Brigid Ziekenhuis in Dublin. De werknemers zijn geselecteerd voor dit team door de ijverige Dr. Clara Casey, die in de kliniek de hoofdrol speelt. In het boek is ze maar een van de vele personages die zowel familieproblemen als liefdesperikelen ondergaat. De brede spectra van leeftijden en levenssituaties maken dit boek breed toegankelijk, maar sommige typetjes zijn achterhaald. De Poolse assistente Ania is bijvoorbeeld stereotypisch naïef, lief en hardwerkend. Ondanks de terugkerende personages uit Nights of Rain and Stars, Evening Class, Quentins, Scarlet Feather en Whitethorn Woods zal dit hakkelend verhaal een beetje teleurstellend zijn voor lezers van de eerdere werken. Deze blije roman is een troostende mergpijp in de soep van het leven, maar de emotionele betrokkenheid die je verwacht te voelen met de personages blijft uit. Niet elk boek kan Tara Road zijn; toch w…Lees verder

Over Maeve Binchy

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door De originele uploader was Jon Kay op de Engelstalige Wikipedia

Maeve Binchy Snell (Dalkey, 28 mei 1939 – Dublin, 30 juli 2012), beter bekend als Maeve Binchy, was een Ierse schrijfster die niet alleen romans schreef maar ook toneelstukken, korte verhalen en columns. Ze was het bekendst van haar humoristische observaties van het leven in de dorpjes en stadjes op het Ierse platteland. Haar werk is in meer dan 37 talen vertaald (waaronder het Nederlands), en in totaal zijn meer dan 40 miljoen exemplaren van haar boeken verkocht.

Binchy werd geboren op 28 mei 1939 in Dalkey, County Dublin, Ierland, als het oudste van vier kinderen. Ze studeerde aan het University College Dublin, werkte als lerares en vervolgens als journalist bij de Irish Times. In 1982 verscheen haar eerste boek (Light a penny candle).

Romans