Glazuur
Lisette Jonkman 1988-
1
Amsterdam: Sijthoff, 2012
268 p.
9789021806419 (paperback)

Sophie werkt als assistent-copywriter bij het gerenommeerde reclamebureau Copyblinder. Haar takenpakket bestaat uit koffie halen, stukken van haar baas Karlin checken op spelfouten en de ganse dag door haar uitgekafferd worden.
Vroeger waren Karlin en Sophie studiegenoten en goeie vriendinnen. Ze solliciteerden beiden voor een baan als copywriter bij Copyblinder. Sophie liep een succesvolle stage en alles wees erop dat zij de baan zou krijgen. Karlin gooide echter al haar 'charmes' in de strijd en manipuleerde de baas van het bureau om haar die baan te geven. Sophie kreeg de troostprijs en werd assistent van Karlin. Haar kleine salaris is net genoeg om rond te komen in een piepklein appartementje. Sophie zou al lang opgestapt zijn als ze geen oogje had op Reinier, die ook bij het bureau werkt. Helaas is hij ook nog eens de vriend van Karlin.
Op een avondje uit met haar beste vriendin Sanne ontmoet ze een leuke jongen die helemaal het einde lijkt. Helaas blijkt er een kink i…Lees verder
De 24-jarige Sophie (ik-personage) stelt vast dat ze helemaal niet het leven leidt dat ze had willen hebben. Ze is vrijgezel, woont in een piepklein appartementje en werkt al jaren onder haar niveau bij een reclamebureau. Als vanzelf lijkt daar verandering in te komen als de mannen ineens voor haar in de rij staan en ze een kans grijpt op haar werk waarmee ze hogerop kan komen. Haar ex-beste vriendin Karlin is echter vastbesloten om Sophie's carrière te dwarsbomen. Zeer vlot geschreven en sympathieke chicklit. Dit debuut van de auteur, dat werd uitgebracht dankzij haar winnende manuscript bij een chicklit-schrijfwedstrijd, kan zich prima meten met concurrerende titels in hetzelfde genre. Het hoofdpersonage is grappig en herkenbaar, de humor is volop aanwezig en de romantische spanning spat regelmatig van de pagina's. Normale druk.

Over Lisette Jonkman

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Lauriëtte Bok

Lisette Jonkman (Haarlem, 16 juli 1988) is een Nederlandse schrijfster en is columniste geweest voor onder andere vrouwentijdschrift Viva. Jonkmans boeken zijn in te delen in het genre chicklit – romantische en grappige 'feelgoodromans'.

Beginjaren en invloeden

Lisette Jonkman werd geboren op 16 juli 1988 in Haarlem. Ze groeide op in IJmuiden. In groep 7 begon ze met fictie schrijven, na het lezen van de Kippenvelreeks van R.L. Stine en de boeken van Paul van Loon. Aangemoedigd door haar docent, Hans Pullens, schreef ze een aantal horrorverhalen, met titels als Het is groot en het is heel erg eng. Pullens wakkerde haar passie voor schrijven op jonge leeftijd aan, waarvoor Jonkman hem bedankte door haar eerste roman Glazuur aan hem op te dragen. Op de boekpresentatie overhandigde Pullens haar het eerste verhaal dat ze ooit schreef en aan hem cadeau had gedaan in groep 7. Hij had het veertien jaa…Lees verder op Wikipedia