Vanaf 15 jaar
IJzerkop
Jean-Claude Van Rijckeghem
Amsterdam: Em. Querido's Uitgeverij, 2019
367 p.
9789045122878 (hardback)

Wanneer de familie van de 18-jarige Stans in de financiële problemen raakt, wordt de recalcitrante protagoniste aan de rijke handelaar Lieven Goeminne uitgehuwelijkt. Stans voelt zich gevangen en vlucht; verkleed als man treedt ze toe tot Napoleons leger. In alternerende verhaallijnen komen Stans en broer Pier aan het woord, vaak in gevatte dialogen. Aanvankelijk ademt de roman de sfeer van de vroege 19e eeuw. Vanaf Stans’ intrede in het leger mist het verhaal aan vaart: de lange beschrijvingen en herhaaldelijke introspectie van Stans en Pier halen het meeslepende vertelritme onderuit. Van Rijckeghem besteedt minder aandacht aan de couleur locale, hoewel het ongewone vertelperspectief hiertoe kansen biedt. Stans coming-of-age komt goed tot z’n recht, van onbezonnen tiener tot kritische volwassene. ‘IJzerkop’ wordt zo een inhoudelijk interessant verhaal vanwege alternerend vertelperspectief, maar stilistisch wat onevenwichtig. Het zal vooral vooral jongeren met interesse in de 19e eeuw…Lees verder

Ijzerkop

Een meisje in het leger van Napoleon” staat er te lezen op de achterflap. Een korte zin, die spreekt tot de verbeelding.

Stans, het meisje, is 18 en het jaar 1808. Ze is rebels en gedraagt zich niet zoals verwacht werd van een jongedame in die tijd. Zoals gangbaar toen, wordt ze alsnog uitgehuwelijkt aan een oudere man. Maar Stans kan er niet aarden en volgt haar verlangens: Meevechten in het leger van Napoleon. Ze raakt vermomd als jongen in het leger. Haar broer krijgt de opdracht Stans te gaan zoeken en terug te halen.

Dit is een ijzersterk verhaal over het leven tijdens de oorlogen onder Napoleon. Een oorlog waar ik minder vanaf weet dan WO I en WO II, onder andere omdat er minder boeken over geschreven zijn. Of toch minder boeken die tot op mijn boekenkast geraakt zijn. Het verhaal vertelt niet enkel over de oorlog, maar ook over hoe het familieleven toen was, hoe meisjes niet zoveel te zeggen hadden en uitgehuwelijkt werden, hoe groot d…Lees verder

Over Jean-Claude Van Rijckeghem

Jean-Claude Van Rijckeghem (Gent, 1 december 1963) is een Belgische auteur, scenarioschrijver en filmproducent.

Films

Van Rijckeghem heeft een master in het vertalen en werkte als copywriter, als pers- en promotieverantwoordelijke bij een distributeur van bioscoopfilms, als reportagemaker voor televisie, als filmjournalist en als scenarist van een documentaire over het Belgische Beeldverhaal. In 1994 richtte hij zijn eigen filmproductiehuis A Private View op. Sindsdien werkte hij als scenarist en producent mee aan een aantal Vlaamse en Nederlandse speelfilms.

Hij debuteerde met de kortfilm Oktobernacht (1997) in regie van Dany Deprez die ook het idee voor de film leverde. Twee jaar later kwam de jeugdfilm De Bal uit, over een meisje dat haar vader mist en van een mysterieuze zigeuner een magische bal krijgt. De film opende in februari 1999 de jeugdfilm-sectie van het festival van Berlijn en werd later dat jaar in de Vlaamse …Lees verder op Wikipedia