Eva Maria Staal
Amsterdam: Prometheus, 2020
263 p.
9789044634761 (paperback)

Tussen vader en dochter

Bij Eva Maria Staal kan alles epische proporties aannemen, blijkt in De vondeling, haar geslaagde tweede roman. Alleen het melodramatische einde stelt licht teleur.

Naar de roemruchte carrière van Eva Maria Staal (pseudoniem) wordt maar een enkele keer verwezen in De vondeling. 'Salesmanager in defensiematerieel', zeg maar gerust rechterhand van een wapenhandelaar. In haar debuutroman uit 2007, Probeer het mortuarium, beschreef Staal de bizarre, fascinerende tijd in de wapenindustrie, toen ze samen met haar baas Jimmy Liu keiharde onderhandelingen voerde met louche figuren. Het unieke autobiografische materiaal, de geheimzinnigheid van het pseudoniem en het snelle verhaal in scherpschutterstijl waren de ingrediënten voor een instant succesvolle, met prijzen bekroonde roman.

Maar je kunt dat verhaal maar één keer vertellen, en doorschrijven na een succesvol debuut is berucht moeilijk. Het heeft dan ook dertien jaar geduurd voor het verschijnen van een nieuwe roman. Nu ligt er De vondeling. Een boek met een heel andere toon en materie, over gemankeerde familiebanden, oorlogstrauma's, onzekerheden, hunkeringen. Ho…Lees verder

Eva Maria Staal is zo’n schrijver die lang niet doorhad hoe geweldig zij schrijft. Haar tweede roman, geschreven nadat ze besloten had geen romans meer te schrijven, geeft ons het kwetsbare verhaal van Agnes die - nu haar vader op sterven ligt - poogt te reconstrueren wie hij nu eigenlijk was. En waarom hij geworden is zoals hij is. Ze fantaseert, bedenkt van alles, maar blijft speuren naar de blokkade tussen haar en hem. Lima, de geadopteerde dochter van Agnes wordt ook aangeraakt door de zoektocht van haar moeder en langzaam maar zeker onthullen de zware feiten uit Agnes’ vaders leven zich. Over de oorlog, de razzia in Rotterdam en wat er daarna gebeurde. Over een duivels dilemma. Deze roman heeft zoveel lagen dat het soms duizelt, maar dat is misschien ook de bedoeling van de auteur. Mooie, directe taal en rake beschrijvingen in combinatie met kleine drama in een grote wereld kenmerken dit bijzondere werk. Gebaseerd op feiten uit de Tweede Wereldoorlog en het persoonlijk leven van …Lees verder

Over Eva Maria Staal

Eva Maria Staal (pseudoniem) (Rotterdam, 1960) is een Nederlandse schrijfster.

Na het afbreken van een rechtenstudie was zij enige tijd werkzaam bij Delft Instruments. Via nachtzichtapparatuur kwam zij als sales manager terecht bij een handelsonderneming in groot defensiematerieel.

Het eerste korte verhaal van haar hand verscheen in 2003 in het Hollands Maandblad. Haar debuutroman Probeer het mortuarium verscheen in 2007 bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Het boek beschrijft de denkwereld van een wapenhandelaar en zijn assistente. Het werd op 30 mei 2007 bekroond met de Schaduwprijs, de prijs voor het spannendste Nederlandstalige debuut. Op 14 maart 2008 won het boek, op advies van de Commissie voor schone letteren, tevens de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs, bestaande uit een penning en 7.500 euro. Haar boek verscheen in oktober 2012 bij de Amerikaanse uitgever Norton, en in het voorjaar van 2013 bij Arche Verlag (Duitsland) en bij uitgeve…Lees verder op Wikipedia