Vuurgevecht
Chris Ryan 1961-
Firefight
Amsterdam: De Boekerij, 2009
301 p.
9789022552100

Will Jackson heeft zich teruggetrokken uit de Britse elitegroep SAS waar berichten opgevangen worden dat de Afghaanse terrorist Faisal Ahmed in het geheim een verwoestende aanslag zou voorbereiden in Londen. Jackson wordt als het ware gechanteerd door de CIA en MI5 met de mededeling dat net die Faisal Ahmed verantwoordelijk is voor de terroristische aanslag waarbij zijn vrouw en dochtertje om het leven zijn gekomen. Jackson is uit op wraak en reist, gedwongen door MI5, samen met een zelf samengesteld team naar Afghanistan om daar Latifa, de zus van Faisal, te bevrijden uit de handen van de Taliban. Zij is de enige die het onderduikadres van Faisal zou kennen, maar ze werd vreselijk gefolterd en komt als een wrak mee naar Engeland. Daar opnieuw aangekomen huivert Jackson als hij ziet dat de CIA ook zijn toevlucht heeft genomen tot waterboarding, de onmenselijke ondervragingsmethode waarbij verdrinking gesimuleerd wordt door de verdachte een natte handdoek over het gezicht te leg…Lees verder
Als zijn vrouw en dochter bij een bomaanslag om het leven komen, stort de wereld van SAS-kapitein Will Jackson in. Dan wordt hij gevraagd jacht te maken op de leider van die aanslag. Maar deze terrorist is ooit opgeleid door de CIA en erg slim. Er vloeit veel bloed voor de eindafrekening opgemaakt kan worden. Spannende militaire actiethriller met weliswaar voorspelbare ingrediënten, maar voldoende onverwachte wendingen om de liefhebber van dit genre en van deze veelschrijvende auteur ook nu weer tot het eind te blijven boeien. Het taalgebruik is niet moeilijk en de politieke situaties zijn niet al te diepgravend. Door de herkenbare karakters zal snel een band groeien tussen lezer en spelers. Op de sensationele kaft een aanvallende helikopter die gek genoeg niet voorkomt in het verhaal. Paperback met vrij kleine druk.

Over Chris Ryan

Chris Ryan (1961, Rowlands Gill) was een Britse soldaat en is tegenwoordig schrijver. De naam Chris Ryan is een pseudoniem van Colin Armstrong. In 1984 trad hij toe tot de Special Air Service (SAS). Ryan was lid van het team Bravo Two Zero dat tijdens de Eerste Golfoorlog achter vijandelijke linies operaties uitvoerde. Ryan is de enige soldaat van het acht man tellende team die uit Irak wist te ontsnappen naar neutraal gebied. Ryan legde 200 mijl (ong. 322 km) te voet af, terwijl hij achtervolgd werd door Iraakse soldaten. Drie andere leden van het team hebben de missie niet overleefd en de overige vier leden, onder wie teamleider Andy McNab zijn gevangengenomen en gemarteld.
Later zijn deze vier weer vrijgelaten, en teruggebracht naar Engeland. Chris Ryan heeft voor zijn acties tijdens de missie de Military Medal ontvangen.

Na zijn vertrek uit de SAS heeft Ryan een aantal boeken geschreven, waaronder The One That Got Away (De achtste man). In dit b…Lees verder op Wikipedia